Keegi pole "Rail Balticu" vastastest pole julgenud välja
öelda selle vaenamise tegelikku põhjust ja ikka otsitakse ettekäändeid mis see
meile ei sobi.
põhjus aga on enam
kui lihtne - hirm muutuste ees.
Talupojamõistus
hoiab kramplikult kinni kõigest harjumuspärasest, olgu, et see juba auklikuks
kulunud ja ei toida?
Mida uut siis
tooks see nokitud "Rail Baltic"?
Teen väikese hästi
spekulatiivse prognoosi.
Esiteks pole see
magistraal ise mitte mingi "muutus" vaid ainult eeldus millegi
muutumiseks.
Ütlen kohe, et
migrantidega koormatud ešelonid jäävad tulemata.
Meie vaene ja sita
suusailmaga perifeeria on koos raudteega neile sama vähe ahvatlev kui ilma
sellisetagi.
Tuleb juurde
raudtee infrastruktuuriga seotud töökohti. Et magistraali põhiülesanne on kauba
transiit, siis ei maksa karta, et selle raudtee ülalpidamine jääb vaid
maksumaksja kanda. Tee liikluskoormus saab olema võrdelises seoses
hooldusvajadusega.
Balti ruumi
siseneb hulk tootmismahukaid Euroopa ettevõtteid mis siiani logistika
probleemide tõttu on sellest hoidunud. Töökohti tuleb veelgi juurde.
Kujutage endale
näiteks ette autotehast. Selleks, et tagada tootmisprotsessi sujuv toimimine on
vaja kohale toimetada õigeks ajaks õige kogus detaile ja välja vedada
valmistoodang. Maanteed pidi on sellise materjali mahu liigutamine tülikas ja
kulukas (teede lõhkumisest ja keskkonnasaastest rääkimata). Meritsi transport
eeldab mitmeid ümberlaadimisi ja ladustamisi . Lisaks on aeglane ja pole
"ilmastikukindel".
Raudteeharu tehase
territooriumile ja otsetee tellijani tundub suht ideaalne variant. Täna teele
pandud rongitäis uhiuusi sõidukeid on homme juba Saksamaal autokaupluses.
Meie oma
ettevõtted saavad täiendava konkurentseelise oma toodangu turustamisel. Meil
siin kokku pandud moodulmaja polegi enam väga keeruline kuhugi alpiaasale
vedada.
Majanduslikus
mõttes näen mina seoses "Rail Balticuga" küll vaid plusse.
No aga elukeskkond?
Raudtee on
strateegiline objekt, riik riigis ja kohalikul omavalitsusel, talupidajast
rääkimata siin eriti suud paotada ei lasta.
Jah muidugi
kohaliku inimese turvatunne saab riivatud, sest miski pole enam igavene ja
kindel. Kui tulevikus on sinu heinamaad vaja manöövritee tarvis siis sinna see
tee ka tuleb ja ära loodagi et sinuga selle üle üldse läbi rääkima hakatakse.
Kui raudtee leiab et vedur peab ohutuse kaalutlusel viis korda vilet andma siis
ei küsi keegi selleks omavalitsuse luba.
Külaidüll saab
rikutud
Aga teistpidi
muidugi...
Teistpidi on on
"külaeluga" asjad nagunii ühelpool ja "maamees" kui nähtus
saab endale koha vastavatud hiigelmuuseumis.
Moodne
"maakas" saab tööl käima linnas ja kogukondlik, tasapisi eluviis,
piiratud ruumis ei oma tema jaoks mingit mõtet.
Väiketalupidamine
marginaliseerub suurtootmise foonil, ja peremees saab kord veel õnnelik olema,
et saab oma võssa kasvanud heinamaa raudteele müüa.
Elu läheb edasi,
tahame me seda või mitte.
Kahjuks ei kuluta
me oma energiat selleks, et muutuvas maalimas kohaneda vaid üritame ikka
õlekõrt ajalooratta kodaratesse pista
Комментариев нет:
Отправить комментарий